Je hebt een eigen bedrijf en nu begint het online avontuur of je wilt je bestaande bedrijf beter vindbaar krijgen. Jij weet de weg naar je eigen bedrijf gemakkelijk te vinden, maar hoe gaan klanten de weg naar jouw bedrijf vinden? Een website is uiteraard een primaire behoefte om online zichtbaar te zijn, maar ook het uitbouwen van je organische vindbaarheid op Google zorgt voor meer bezoekers aan je bedrijf. Zoals je ziet zijn er veel verschillende mogelijkheden om je bedrijf online zichtbaar te krijgen en houden, maar ook Google Mijn Bedrijf is heel belangrijk.
Klinkt goed? Aan de slag met Google Mijn Bedrijf!
In acht stappen je vermelding op Google Mijn Bedrijf
1. Ga naar de website van Google Mijn Bedrijf
Om te beginnen, klik op deze link om een account aan te maken voor Google Mijn Bedrijf. Hiermee kom je gelijk op de aanmaak pagina voor het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf vermelding. Als dat niet lukt, klik op de foto hieronder, hiermee kom je op de hoofdpagina van Google Mijn Bedrijf.
Als je nog niet ingelogd bent op je Google account, wordt je gevraagd dat eerst te doen voor je verder kunt gaan. Let erop dat je inlogt met het account dat je ook wil linken aan de Google Mijn Bedrijf vermelding die je aan het maken bent.
2. Zoek je eigen bedrijf of maak een nieuwe vermelding
Als je nog niet eerder een Google Mijn Bedrijf vermelding hebt ingesteld, dan kun je gemakkelijk zoeken op de naam van je eigen bedrijf of je kan een nieuwe toevoegen. Het komt vaker voor dat iemand anders jouw bedrijf al heeft aangemeld bij Google Mijn Bedrijf. Als dat zo is moet je je eigen bedrijf in de resultaten zien. Als dat niet het geval is, gebruik dan “Add your business to Google.”
3. Je naam instellen voor Google Mijn Bedrijf
Je kan nu je eigen bedrijfsnaam invoeren in de geschikte regel.
Klik na het invoeren op “Next” om door te gaan naar de volgende stap. Je gaat automatisch akkoord met de voorwaarden.
4. Kies de categorie die bij jouw bedrijf past
We gaan nu de categorie kiezen die het beste bij je bedrijf past en omschrijft.
Dit is een belangrijk onderdeel als je betere resultaten op Google wilt, wanneer klanten zoeken op een product of dienst die jij aanbiedt vinden ze je bedrijf sneller op verschillende manieren.
Je kan in Google Mijn Bedrijf een primaire categorie toevoegen maar ook secundaire. Deze categorieën zijn erg belangrijk, denk dus goed na over deze categorieën.
5. Het adres van je bedrijf instellen
Kies de locatie die bij je bedrijf past. Kies of je een fysieke locatie hebt of niet.
Je moet kiezen tussen “Yes’ of “No”. Laten we beide opties bekijken en wat er gebeurd als je er op klikt.
- Optie 1 is YES, deze kies je als je een bezoekadres hebt;
- Optie 2 is NO, deze kies je als je een servicegebied wilt instellen;
Optie 1, als je een locatie aan het maken bent voor een fysiek bedrijf met een locatie, voeg dan de juiste gegevens toe die worden gevraagd;
Optie 2, heb je geen fysiek bezoekadres maar help je klanten wel binnen een bepaald gebied, dan kun je dat hier toevoegen. Je kan zoeken naar het gebied dat je helpt of een van de suggesties aanklikken.
6. Voeg je contactgegevens toe
Het is tijd om je contactgegevens toe te voegen aan je profiel. Zo weten (potentiële) klanten precies hoe ze het beste contact moeten opnemen met je bedrijf.
7. Afronden en verifiëren van je vermelding
Als alle informatie is ingevuld is het tijd om af te ronden en mijn je aanmelding te verifiëren. Dit zorgt ervoor dat je vermelding uiteindelijk ook zichtbaar zal zijn op het internet en dat mensen je kunnen vinden. Dit kan een paar dagen duren, om geverifieerd te worden zal Google je namelijk een kaart sturen, met een verificatiecode erop die je kan invoeren om het te verifiëren.