Zoekmachine optimalisatie, of vaker gezegd SEO, is ongelooflijk belangrijk voor bedrijven die online willen groeien, zeker in 2021. Wanneer je jouw website optimaliseert, inclusief je blogs, maak je jouw website zichtbaarder voor mensen die via zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google, zoektermen invoeren. Zoektermen worden uiteindelijk gelinkt aan de informatie die op jouw website staat. Google is altijd op zoek naar de beste informatie om mensen die bepaalde zoektermen invoeren te voorzien van de beste informatie.
Laten we nu eens naar 5 zoekmachine optimalisatie tips kijken voor pagina’s en blogs waarvan je kan profiteren om de vindbaarheid van specifieke pagina’s of blogs te verbeteren. Klaar om meer bezoekers te scoren?
- Focus op één of twee zoekwoorden;
- Gebruik je zoekwoorden op verschillende plekken
- Optimaliseer je meta titel en je meta omschrijving;
- Optimaliseer je afbeeldingen op je pagina of in je blog;
- Gebruik de juiste permalink (url) om je bezoekers te helpen;
1. Focus op één of twee zoekwoorden;
Het optimaliseren van je blogs of pagina’s voor zoekwoorden gaat er niet om om zoveel mogelijk zoekwoorden op je pagina of in je blog te stoppen. Tegenwoordig zorgt dit er eigenlijk voor dat dit ten koste gaat van je zoekoptimalisatie. Dit komt omdat zoekmachines heel slim zijn, je moet iets niet over optimaliseren, dat hebben zoekmachines direct door.
Het zorgt overigens ook niet voor een goede lezerservaring, wat zoekmachines tegenwoordig als prioriteit geven om ervoor te zorgen de zoeker het antwoord vind die hij zocht. Daarom moet je zoekwoorden in je inhoud gebruiken op een manier die niet onnatuurlijk of geforceerd aanvoelt, Google kan net als mensen zien wanneer je dit doet.
2. Gebruik je zoekwoorden op verschillende plekken
Nu je één of twee zoekwoorden hebt, is het tijd om ze op je pagina of blog te verwerken. Maar waar zijn nu de beste plekken om deze zoekwoorden op te nemen in je blog of pagina?
Er zijn eigenlijk vier essentiële plekken waar je moet (proberen) je zoekwoorden te plaatsen. Dat zijn: Titel van je blog, Header(s) en teksten, permalink (url) en meta omschrijving.
Hoe gebruik je deze zoekwoorden op verschillende plekken?
- Titel van je blog
De titel van je pagina of blog is de eerste stap van een zoekmachine optimalisatie. Hiermee kan je de bezoeker aangeven of het relevant is voor zijn zoekopdracht, belangrijk om dit dus goed aan te sluiten met je tekst en de informatie op de pagina. Google noemt dit de “titel-tag” in een zoekresultaat en is de titel van de pagina.
Zorg ervoor dat je focus woorden in de eerste 60 karakters zit van je titel, dit is beter voor de zoekresultaten. - Header(s) en teksten
Noem je zoekwoord(en) met een normale hoeveelheid op in je teksten en in de kopteksten van jouw blog of pagina. Dat betekent dat je zoekwoorden in je tekst plaatst, maar alleen op een natuurlijke en vooral leesvriendelijke manier. Geloof mij.. het óver optimaliseren van je teksten en headers gaat je alleen maar meer kosten dan opleveren en is je werk uiteindelijk voor niks geweest.
Voordat je begint met schrijven van een nieuw blog, zal je waarschijnlijk nadenken over hoe je jouw zoekwoorden gaat verwerken. Dat is slim, maar zorg niet dat dat het enige is waar je je op focust, dit kan eventueel toch nog resulteren in over optimaliseren. - Permalink (url)
Zoekmachines kijken ook naar je permalink (url) om uit te vinden waar je blog of pagina over gaat. Het is een van de eerste dingen die zoekmachines opgraven (crawlen) van je pagina. Je hebt een enorme kans om je URL’s te optimaliseren voor elke blog of pagina dat je maakt. Dit komt mede omdat iedere blog of pagina altijd een unieke permalink heeft, dus maak hier gebruik van en probeer één of twee zoekwoorden erin te zetten.
- Meta omschrijving
Je meta omschrijving is bedoeld om zoekmachines en potentiële bezoekers informatie te geven over de inhoud van je pagina of blog. Dit betekent dat je hierin zoveel mogelijk duidelijkheid moet scheppen waar je pagina of blog over gaat, dit kan helpen om bezoekers vooraf te laten weten of ze goed zitten.
3. Optimaliseer je meta titel en je meta omschrijving
Een meta omschrijving is de aanvullende tekst die in zoekresultaten worden weergegeven en waarmee lezers weten waar de link over gaat, eigenlijk een soort mini samenvatting. De meta omschrijving geeft potentiële bezoekers informatie die ze nodig hebben om te bepalen of jouw inhoud is waarnaar ze zoeken in de zoekmachine en helpt hun vraag te beantwoorden.
De maximale lengte van deze meta omschrijving is groter dan ‘vroeger’. Je kan nu ongeveer 300 tekens gebruiken. Hiermee wil (vooral Google) de potentiële bezoeker vooraf nog beter informeren of het uiteindelijk is wat ze zoeken.
Je meta omschrijving moet dus niet alleen boeiend en leesvriendelijk zijn voor zoekers maar ook nog is je zoekwoord(en) bevatten waar je graag op gevonden wilt worden.
Hier heb ik bijvoorbeeld gezocht op “website abonnement” Je ziet dat het zoekwoord Website abonnement dik gedrukt is, dit helpt zoekers naar het vinden waar ze naar op zoek zijn.
4. Optimaliseer je afbeeldingen op je pagina of in je blog
Pagina’s of blogs mogen niet alleen tekst bevatten, maar moeten ook afbeeldingen hebben die bezoekers helpen bij het uitleggen van de pagina of blog. Zoekmachines kijken niet echt naar de afbeelding, maar in plaats daarvan zoeken ze naar afbeeldingen met alt-tags. Dit betekent dat de afbeelding op je pagina of op je blog een alt-tag moet hebben die slaat op de inhoud van je pagina of blog om een beter resultaat te krijgen in de zoekmachine. Gebruik daarom altijd een alt-tag om je afbeeldingen inhoud te geven. Gebruik je WordPress als CMS systeem, dan kan je dit gemakkelijk invoeren in de alt-tag invoerveld in je media bibliotheek of als je een nieuwe afbeelding upload.
5. Gebruik de juiste permalink (url) om je bezoekers te helpen
De URL-structuur van je pagina’s (die verschillen overigens per pagina) moet het je bezoekers makkelijker maken om de structuur van je website en de inhoud die ze gaan zien te begrijpen. Zoekmachines zoals Google geven de voorkeur aan url’s die het voor hen en website bezoekers gemakkelijker maken om de inhoud van de pagina te begrijpen, stuur met je url dus altijd je bezoeker. Je kan in de url altijd je zoekwoorden gebruiken, dit helpt om zoekmachines te vertellen wat er op je pagina of blog voor inhoud staat.
En eigenlijk als zesde tip, koppel je website altijd aan Google Search Console. Hiermee laat je Google weten dat je website geïndexeerd wilt hebben, stuur wel even je sitemap mee om het nog makkelijker te maken. Wil je meer weten over zoekmachine optimalisatie, neem dan gerust contact met ons op!