Google Search Console is een tool van Google die je gratis kunt gebruiken. Met deze tool kan je de aanwezigheid van je website in de zoekresultaten meten en onderhouden waarmee je zoekoptimalisatie kan versterken. Als er bijvoorbeeld problemen zijn met je website en de vindbaarheid daarvan dan kan je deze hier opzoeken en oplossen. Het is overigens niet nodig om Google Search Console te hebben om opgenomen te worden in de zoekresultaten.
Overigens is dit wel een grote aanrader. Als je aanmeld voor Google Search console dan heb je eigenlijk een voorsprong op de rest die het niet doet. Je hebt namelijk wel de juiste inzichten om de verbeterslag te maken. Bij Webtify koppelen we een website (altijd) aan Google Search Console.
Voor wie is Google Search Console bedoelt?
Google Search Console is eigenlijk voor iedere website bedoelt en het zou beschikbaar moeten zijn voor mensen die algemene kennis hebben of gespecialiseerd zijn in zoekoptimalisatie. Het kan je in ieder geval altijd verder helpen bij het verbeteren van je website.
Voor bijvoorbeeld mij als eigenaar, is het handig om op de hoogte te zijn van de status van de website en de ontwikkeling van de zoekoptimalisatie voor Webtify. Voor onze Webtify’ers die zoekoptimalisatie uitvoeren voor klanten is deze tool handig om beslissingen voor websites te nemen en een (nieuwe) koers te bepalen.
Daarnaast is het ook mogelijk om geavanceerde analyses uit te voeren in combinatie met de andere Google programma’s zoals bijvoorbeeld Google Analytics waar ik eerder een blog over heb geschreven.
Maar wat doet Google Search Console?
Wat Google Search Console doet is tools en rapporten aanbieden waarmee je kan zien hoe je website ervoor staat in in de zoekresultaten van Google. Je krijgt hiermee een bevestiging dat Google je website kan (goed) vinden en crawlen. Eventueel indexeringsproblemen aan het licht brengen en oplossingen voor bieden. Daarnaast kan je bijvoorbeeld aanvragen doen om je nieuwe content een bezoek te brengen. Dan kan deze worden opgenomen in de zoekresultaten. Het lijstje is te lang om volledig op te noemen helaas.
Hoe stel ik het in?
Google Search Console instellen is eigenlijk vrij simpel. Je logt in met je Google account (heb je deze niet, klik hier) om vervolgens in het dashboard te komen van het platform. Hier kan je gemakkelijk via het dropdown menuutje rechtsboven een property toevoegen. Zorg er wel voor dat je de juiste URL van de website gebruikt. We raden aan om de url te kopiëren van de url-balk. Als je dit heeft gedaan dan krijg je twee verschillende opties om je website te koppelen. Dit is eigenlijk het verificatiegedeelte van het gehele proces.
Dit kan je bijvoorbeeld gemakkelijk doen door het koppelen van je Google Analytics account. Er zijn ook andere opties die zijn wat ingewikkelder om uit te leggen. Als je deze graag wilt weten verwijs ik je graag door naar onze Webtify’ers. Die leggen het je graag exact uit. Zodra je de website gekoppeld hebt krijg je eigenlijk direct een rapportage, als alles gloednieuw is kan het enkele dagen duren voordat je resultaten hebt.