Zoekmachine optimalisatie is ontzettend belangrijk. SEO (Search Engine Optimalisation) Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren van je website, zodat je hoger in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google of Bing verschijnt. En als je je afvraagt hoe je dat precies doet, dan is het antwoord: zoekwoorden. Maar niet zomaar zoekwoorden, we hebben het over long-tail zoekwoorden.
Wat zijn Long-Tail Zoekwoorden?
Long-tail zoekwoorden zijn specifieke en zeer gerichte zoektermen die uit drie of meer woorden bestaan. Ze zijn meestal langer en gedetailleerder dan de meer algemene, en vaak moeilijke, short-tail zoekwoorden.
Stel je voor, je hebt een webshop bij Webtify die biologische koffiebonen verkoopt. Een short-tail zoekwoord kan “koffiebonen” zijn. Dit is echter zeer concurrerend en is moeilijk om hoog te scoren in de zoekresultaten. Een long-tail zoekwoord kan echter “biologische koffiebonen kopen” zijn. Hoewel dit zoekwoord minder zoekvolume heeft, zal het waarschijnlijk een hoger conversiepercentage hebben omdat het specifieker is en potentiële klanten direct naar het juiste zal leiden.
Wat is het Verschil Tussen Short-Tail Zoekwoorden en Long-Tail Zoekwoorden?
Het belangrijkste verschil tussen short-tail en long-tail zoekwoorden zit hem in het zoekvolume en de lengte. Short-tail zoekwoorden zijn meestal één tot twee woorden lang, hebben een hoog zoekvolume, maar zijn ook zeer concurrerend en is voor zoekmachine optimalisatie vaak lastig om goed te scoren. Aan de andere kant zijn long-tail zoekwoorden langer, hebben ze een lager zoekvolume, maar zijn ze minder concurrerend en richten ze zich op een specifiekere zoeker.
Terug naar mijn koffiebonen voorbeeld. “Koffiebonen” is een short-tail zoekwoord met een hoog zoekvolume. Maar omdat het zo algemeen is, is het ook zeer concurrerend. “Biologische koffiebonen kopen” is daarentegen een long-tail zoekwoord. Het zal een lager zoekvolume hebben, maar het is specifieker en de concurrentie is waarschijnlijk lager waardoor we betere zoekresultaten zullen behalen in Google of andere zoekmachines.
Focus op long-tail zoekwoorden
Wij proberen altijd ene goede mix te maken tussen short-tail en long-tail zoekwoorden. We proberen bij diensten ook te kijken naar bijvoorbeeld plaatsgevonden zoekresultaten. Zo kan je bijvoorbeeld voor “Online boekhouder in Rotterdam” betere zoekmachine posities krijgen dan “Boekhouder”. Bij Webtify hebben we ervaren SEO-specialisten die je kunnen helpen bij het identificeren en targeten van de juiste (short) long-tail zoekwoorden voor jouw bedrijf. Als je je SEO-strategie wilt verbeteren en meer gericht verkeer naar je website wilt trekken, dan is ons SEO-abonnement wellicht iets voor jou. Wij nemen de complexiteit van SEO uit handen en zorgen ervoor dat jouw website of webshop optimaal presteert in de zoekmachines. Er zit nog veel meer bij dan alleen het focussen, ook het optimaliseren van de website of webshop zelf (technisch) hoort daarbij.