Voor Google zijn er meer dan honderdvijftig factoren die uiteindelijk bepalen waar jouw pagina staat in de Google zoekmachine. De zoekoptimalisatie, of de vaak voorkomende term: SEO (Search engine optimization), kan je op verschillende manieren beïnvloeden. Linkbuilding is een techniek die erg belangrijk is om je website hoger te krijgen in Google.
Als je linkbuilding op de juiste manier wilt toepassen, dan moet je zorgen voor een goede balans van links naar je eigen pagina(‘s), links naar andere websites of externe pagina’s, en links die verwijzen naar jouw website. Je vertelt hier eigenlijk mee dat de content op je website kwalitatief hoge waarde heeft voor de lezer en dat content makkelijk te lezen is voor bezoekers van de pagina. Er zijn drie verschillende soorten begrippen die je in het vakje van linkbuilding kan plaatsen:
Interne links
Interne links zijn links die verwijzen naar andere pagina’s op je eigen website. De pagina’s waar je naartoe linkt zullen een toevoeging moeten zijn op je tekst of een verwijzing over waar een pagina mee te maken heeft. Deze links kan je zelf toevoegen op je eigen website. Je kan bijvoorbeeld een artikel schrijven over een dienst die je aanbied en vervolgens een woord linken naar je dienstenpagina. Zorg ervoor dat je niet overdrijft met interne links. Als je er namelijk teveel gebruikt ben je aan het over optimaliseren, dit brengt verwarring voor Google. Ga voor ongeveer één interne link per honderdvijftig woorden. Wij zouden voor één pagina maximaal vijftien interen links gebruiken, maar dat is voor ons echt de bovengrens.
Externe links:
Externe links of soms in het Nederlands uitgaande links genoemd zijn links die van je website naar een andere website linken. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat er belangrijke informatie op die website staat waar de bezoeker van je eigen website wat aan heeft. Google kan namelijk de context lezen van de andere pagina en zien waar de link mee te maken heeft. Hierdoor bouw je een hogere waarde aan je website op.
Zoals we vertelde bij interne links adviseren we minimaal één interne link per pagina toe te voegen. Meer externe links raden we eigenlijk altijd af, je kent namelijk autoriteit toe aan die andere website. Je kan de autoriteit als het ware zien als de reputatie van een website. Daarom moet je nooit linken naar een concurrent of een indirecte concurrent, de reputatie van die website zal namelijk in waarde stijgen. Zorg dat je naar informatieve website linkt waar je ook zeker weet dat Google de waarde daar van in ziet.
Backlinks:
Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website linken en natuurlijk daarmee de autoriteit toekennen waar we het net over hadden. De reputatie van je website zal hierdoor toenemen. Google ziet een backlink eigenlijk als aanbeveling. Als een website goede en relevante informatie over het onderwerp van die pagina heeft, zal Google dit gebruiken.
Tip: Gebruik Yoast SEO als je een WordPress website gebruikt. Hier kan je controleren of je interne en externe links hebt gebruikt in je tekst.