Als je ooit hebt gezocht naar een manier om je klantenservice te verbeteren en tegelijkertijd je SEO te boosten, dan is het gebruikmaken van een kennisbank op je website een hele goede keuze. Maar voordat we samen kijken hoe je dit kunt realiseren, laten we kijken wat een kennisbank precies is, waarom het zo waardevol is en hoe we een kennisbank in een WordPress website maken.
Wat is het precies?
Een kennisbank is een soort bibliotheek waarin je belangrijke informatie over je producten, diensten en andere onderwerpen opslaat. Het doel van een kennisbank is om je klanten digitale hulp te bieden waar ze snel antwoorden kunnen vinden op hun vragen, wat er uiteindelijk voor moet zorgen dat ze geen contact met jou hoeven op te zoeken. Het is een zeer efficiënte en interessante manier om je klantenservice te verbeteren. Het enige van een kennisbank (vind ik) is dat het écht een toevoeging moet zijn op je klantenservice en geen vervanging.
Het opzetten van een kennisbank in WordPress
Als ik eerlijk ben, moet je eerst beginnen met een schets maken van de inrichting van je kennisbank. Doe dit door middel van bijvoorbeeld Whimsical.com of pak pen en papier als je dat graag doet. Hiermee kan je de inrichting bepalen die je straks gaat gebruiken. Denk na over de hoofdcategorieën die relevant zijn voor je en maak een makkelijke indeling die (nieuwe) klanten helpt om snel hun antwoord te vinden.
WordPress is een flexibele CMS dat je toestaat om relatief makkelijk een kennisbank op te zetten. De eerste stap is het kiezen van een geschikte plugin. Plugins zoals Knowledge Base bieden je de mogelijkheid om dit op te zetten.
Verwerk nu je inrichting in de plug-in dat je hebt gekozen. Het schrijven van de content zelf vereist wel veel aandacht. Zorg ervoor dat je makkelijk leesbaar en informatieve artikelen schrijft. Het beste is om ook deze artikelen weer eerst buiten het kennisbanksysteem te schrijven in Word of een ander systeem. Let goed op, optimaliseer elk artikel voor zoekmachines door relevante zoekwoorden op te nemen. Want uiteindelijk kan je dit een enorme sterke SEO positie krijgen door de kennis wat je daarin deelt.
Koppel met externe systemen
Door je kennisbank te koppelen aan platforms zoals Zoho, Zendesk of Freshdesk, centraliseer je het beheer van je kennis. Dit betekent dat je alle artikelen vanuit één plek kunt publiceren en bijwerken, wat vervolgens weer automatisch gesynchroniseerd wordt met je website. Kijk dus goed of het systeem dat je gebruikt deze mogelijkheid heeft zodat je geen dubbel werk hoef te doen. Niemand wilt alles op twee plekken bijhouden, dat is niet efficiënt en erg fout gevoelig.
Voordelen van een kennisbank
Met een goed opgezette kennisbank bied je niet alleen een simpele manier voor je klanten om informatie te vinden, maar creëer je ook een kanaal dat de druk op je klantenservice kan verlagen (als je die hebt). Klanten waarderen de mogelijkheid om problemen zelf op te lossen en ik kan je vertellen dat dit ook leid tot hogere klanttevredenheid.
Als je een website abonnement of webshop abonnement hebt bij Webtify kan je een opzet van de kennisbank gewoon aanvragen bij ons supportteam. Die helpen je graag verder met het opzetten van de kennisbank voor jouw website of webshop.