Live chat is een tool die bezoekers van je website de mogelijkheid biedt om in real-time vragen te stellen over je producten of diensten. De chat wordt meestal rechtsonder op de website weergegeven, vaak zit er een trigger op waarmee de aandacht getrokken word. Zodra een bezoeker van je website of webshop zijn vraag verstuurd heeft ontvang jij hem op je computer of mobiele telefoon, handig toch? Zoals bij bijna alles heeft het voor- en nadelen als je het gebruikt. Die bespreek ik met je in deze blog en ik bespreek ook gelijk welke mogelijkheden je hebt.
Drie voordelen van een live chat
Live chat heeft flink wat voordelen die zowel voor je klanten als voor je bedrijf gelden. Hier zijn wat voordelen:
- Directe reacties: In deze tijd verwachten klanten snelle antwoorden. Live chat zorgt ervoor dat je direct kan communiceren met je bezoekers en hun vragen kan wegnemen.
- Klanttevredenheid: omdat communiceren via live chat word gezien als laagdrempelig communiceren verhoogd dit je klanttevredenheid omdat bezoekers nu met hun vragen terecht kunnen bij een ‘echt’ persoon terwijl ze digitaal aan het shoppen zijn of op zoek zijn naar informatie.
- Meer conversie: live chat kan je als een verkoper zien op je website, je beantwoord direct vragen van mensen, dit kan leiden tot hogere conversies.
Drie nadelen van een live chat
Hoewel je veel voordelen hebt met een live chat, zijn er ook uitdagingen om rekening mee te houden:
- Beschikbaar: Uiteraard afhankelijk van je bedrijf, maar als je een live chat hebt kan de verwachting ontstaan dat je altijd zal reageren, ook ’s avonds, dit kan een uitdaging zijn voor je bedrijf.
- Hoge bezoekersaantallen: tijdens drukke momenten kan het moeilijk zijn om alle chatverzoeken snel te beantwoorden, wat kan leiden tot frustratie bij klanten omdat ze bij een live chat snel antwoord verwachten.
- Snel reageren: Jij of je collega’s moeten goed om kunnen gaan met live chat. Snel reageren is écht een must vind ik, anders kan je net zo goed een e-mail laten sturen door je bezoekers.
Eén van de belangrijkste tips die ik ook heb, als je niet snel kan reageren op live chat kan je beter geen live chat hebben. Dit veroorzaakt alleen maar irritatie bij je bezoekers.
Uiteraard kan je bijvoorbeeld beschikbaarheid als nadeel uitsluiten door de live chat uit te schakelen of op ‘nachtstand’ te zetten, maar zeker ’s avonds zal je als webshop best wat bezoekers ontvangen met vragen, wil je die missen?
Welke live chats zijn er?
Nu je weet wat de voordelen en nadelen zijn moeten we het natuurlijk nog hebben over welke er zijn. Verrassing, er zijn er heel veel. Er zijn verschillende live chat oplossingen beschikbaar op de markt, elk met zijn eigen set functies en voordelen. De meest populaire zijn;
- Tawk.to: Bekend omdat die gratis te gebruiken is en zeer uitegebreid.
- Intercom: Bekend om uitgebreide klantenondersteuning en verschillende tools.
- Zendesk Chat: Mooie oplossing, maar functioneert het beste als je alles van Zendesk neemt.
- Hubspot: Goede chatfunctie maar je krijgt er direct een geheel CRM-systeem bij.
Crisp in combinatie met Widgetbird
Bij Webtify bieden we je de mogelijkheid om, als onderdeel van je website- of webshopabonnement, een live chatfunctie toe te voegen. Ons standaard chatsysteem is Crisp. Recentelijk hebben we echter Widgetbird geïntroduceerd. Widgetbird is een veelzijdige widget die meerdere integraties, waaronder een live chat, in één gebruiksvriendelijke tool combineert. Hoewel Widgetbird momenteel nog in de BETA-fase verkeert, wordt het al enthousiast gebruikt door veel gebruikers. Wil je meer weten over hoe je kosteloos gebruik kunt maken van Widgetbird op je website of webshop? Neem contact met ons op!