In deze blog duik ik in de basis van Voice search. Tegenwoordig zijn spraakassistenten overal, daarom is je website optimaliseren voor voice search nu echt belangrijk. Maar waarom precies? En hoe pak je dat aan zonder in de valkuilen van kortetermijnoplossingen te vallen?
Het groeiende belang van Voice search
Spraakgestuurde zoekopdrachten worden steeds populairder dankzij de toename van smartphones en slimme luidsprekers bij je thuis. Mensen zoeken naar de snelste en gemakkelijkste manier om informatie te vinden, en wat is er nu gemakkelijker dan simpelweg een vraag hardop te stellen? Dit gemak zorgt ervoor dat steeds meer mensen voice search gebruiken, en dus moet je jouw website hierop aanpassen.
Ken je publiek voor Voice search
Een heel belangrijk ding? Ken je doelgroep! Hoe spreekt je doelgroep? Welke vragen stellen ze? Wat voor soort informatie zoeken ze? Door de antwoorden op deze vragen te integreren in de content op je website, vergroot je de kans dat jouw site als antwoord naar voren komt bij zoekopdrachten van bijvoorbeeld Google, Siri of Alexia.
Lokale SEO en Voice search?
Voor lokale bedrijven is voice search optimalisatie heel veel waard. Veel voice searches zijn namelijk locatiegebonden (de meeste gebruikers hebben de locatie aan staan) Mensen zijn onderweg en zoeken naar diensten of producten “dichtbij” of “in de buurt”. Zorg er dus voor dat je lokale SEO op orde is: claim je Google Mijn Bedrijf-vermelding en integreer lokale zoekwoorden op een natuurlijke manier in je content. Voor klanten met een SEO abonnement doen we dit altijd en proberen dat o.a. door long-tail zoekwoorden te gebruiken op de website.
Een top website
Een mobielvriendelijke, snelle website is cruciaal voor voice search optimalisatie. De meeste spraakgestuurde zoekopdrachten gebeuren via mobiele apparaten, dus zorg ervoor dat je website soepel en snel laadt op alle apparaten. Dit is niet alleen goed voor je positie in de zoekresultaten, maar het houdt bezoekers ook langer op je site. Uiteindeljk merk je dat alle verbeteringen die je doet voor Voice search ook ten goede komen van je website en de zoekmachine optimalisatie.