1. Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachine-optimalisatie in het Nederlands. Het verwijst naar technieken waarmee je je website beter zichtbaar kan maken in de organische zoekresultaten voor de mensen die via zoekmachines zoals Google of Bing op zoek zijn naar je website, merk, product of dienst.
2. Wat is het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten?
Organische resultaten zijn de resultaten die gratis in zoekmachines verschijnen op basis van een algoritme en de technieken die je gebruikt op een website om dit te verbeteren. Betaalde zoekresultaten worden bovenaan of aan de zijkant van de resultatenpagina weergegeven, dit kan je realiseren met bijvoorbeeld Google Ads of Bing Ads. Deze links in de zoekresultaten kan je dus kopen via een veiling om meer verkeer te realiseren naar je website.
3. Wat is een meta-titel en wat is een meta-omschrijving?
Een meta-omschrijving is een stuk tekst die onder je pagina verschijnt in een zoekmachine resultaat. Hierin wordt uitgelegd waar de pagina over gaat zodat de potentiële bezoeker een introductie krijgt van de pagina.
4. Wat is het verschil tussen interne en uitgaande links?
Interne links zijn links op je pagina die naar een pagina op je eigen website linken. Uitgaande links zijn links die van de ene website naar een andere website gaan. Beide zijn zeer waardevol voor de zoekoptimalisatie voor je website of pagina.
5. Wat is een sitemap.xml bestand?
Dit bestand is een index van alle pagina’s op je website. Het is een snelle referentie voor zoekmachines zoals Google met inhoud die je wilt laten indexeren, zie het als een soort inhoudsopgave voor zoekmachines.