Google reviews verzamelen in 2024

Geschreven door Frits Corvers

Bijna iedereen wilt weten hoe goed jouw product of dienst is voordat ze overgaan tot een aankoop op je webshop of een dienst van je website afnemen. Voor deze blog neem ik je mee hoe je in 2024 het beste Google reviews kan verzamelen. Maar hoe begin je met het verzamelen van deze reviews, en wat heb je precies nodig? Na deze blog weet jij precies wat je moet doen en waarom Google reviews een goede optie ten opzichte van bijvoorbeeld Trust Pilot.

Wat zijn Google Reviews?

Laten we beginnen met de vraag, wat zijn Google reviews eigenlijk? Google Reviews zijn beoordelingen die klanten achterlaten via Google over hun ervaringen met bedrijven en diensten. Deze reviews zijn zichtbaar in Google Zoeken en op Google Maps, waardoor ze een aanzienlijke invloed hebben op de online zichtbaarheid en reputatie van je bedrijf. Denk maar aan jezelf, als jij goede reviews ziet, ben je sneller geneigd een aankoop te doen. Belangrijk om te weten is dat Google zeker kijkt naar de échtheid van deze reviews, je hebt o.a. een Google-account nodig om een review te schrijven. Deze drempel zorgt ervoor dat het lastiger is om op Google reviews te verzamelen die ‘nep’ zijn. Neppe reviews kopen is iets wat je sowieso niet moet willen, maar dat leg ik je uit in deze blog.

Wat heb je nodig?

Voordat je Google Reviews kunt verzamelen, moet je een Google Mijn Bedrijf-account hebben. Dit gratis account zorgt ervoor dat je je bedrijfsinformatie kan beheren op Google Zoeken en Google Maps. Zorg ervoor dat je bedrijfsprofiel volledig en up-to-date is, met correcte contactgegevens, openingstijden, en een beschrijving van wat je doet. Dit zorgt ervoor dat bedrijf beter gevonden kan worden en dat consumenten of bedrijven sneller contact met je opnemen.

Als je een account hebt aangemaakt (je kan ook je bestaande account gebruiken) kan je diverse acties uitvoeren binnen het account zoals je gegevens etc toevoegen. Maar het belangrijkste is dat we op zoek gaan naar ‘vragen om reviews’. Hier kunnen we een link te pakken krijgen die we zullen gebruiken in de volgende stappen.

Tijd om Google Reviews te verzamelen, maar hoe?

Vraag om reviews

De eerste en meest belangrijke stap is simpelweg het vragen om reviews. Dit kan persoonlijk, via e-mail, sociale media of met behulp van follow-up berichten na een aankoop (voor webshops kan je dit makkelijk automatiseren). Klanten zijn vaak bereid om een beoordeling achter te laten, vooral als ze een positieve ervaring hebben gehad.

Maak het gemakkelijk

Zorg ervoor dat het proces om een review achter te laten zo eenvoudig mogelijk is. Hierbij komt de link die we zojuist hebben gekopieerd goed van pas. Als je op die link klikt hoeven mensen alleen hun review in te vullen en op versturen te klikken. Let er wel op, je hebt uiteraard een Google-account nodig om een review te schrijven, niet iedereen zal dit hebben maar inmiddels wel heel veel mensen.

Reageer altijd

Toon waardering door te reageren op reviews, zowel positieve als negatieve (ja, die zitten er soms ook bij helaas). Dit toont aan dat je waarde hecht aan reviews en bereid bent om eventuele problemen aan te pakken. Een goede reactie op een negatieve review is soms meer waard dan een positieve review.

Maak het deel van je workflow

Dit is misschien wel de belangrijkste, integreer het vragen om Google Reviews in je dagelijkse proccessen. Of je nu een fysieke winkel hebt, een webshop of een restaurant hebt, zorg ervoor dat het verzamelen van reviews een standaard onderdeel is van je klantenservice. Als je bijvoorbeeld een fysieke winkel hebt, koppel dan je link voor een review aan een QR-code zodat mensen snel met hun camera de QR-code kunnen scannen.

Zet de reviews op je website

Als je bij ons een website abonnement of webshop abonnement hebt dan is de kans groot dat je reviews al op je website staan. Is dat niet zo? Laat onze Webtify’ers weten dat je dit graag wilt. Belangrijk is wel dat je al reviews hebt, het liefst meerdere zodat mensen kunnen vergelijken. Met de plug-in van Trustindex.io zorgen we ervoor dat je reviews mooi op je website komen te staan.

Kom je er niet uit? Vraag onze Webtify’ers om je te helpen, ze staan altijd voor je klaar.

Plan een gratis online afspraak in!

Wil jij gratis advies van één van onze specialisten? Maak dan snel een gratis afspraak. Laat Webtify je helpen bij de volgende stap voor jouw bedrijf. Misschien heb je vragen over je huidige website of marketing(strategie), je kan het allemaal vragen in het gratis 30 minuten gesprek. Tot snel!

Kom je er toch niet uit? Wij zijn er om je te helpen!

Webtify gebruikt cookies om het iedereen naar zijn zin te maken. Meer informatie?