Google reviews kopen? NEE!

Geschreven door Frits Corvers

In deze blog wil ik een belangrijk onderwerp aankaarten: het kopen van online reviews. De markt hiervoor is erg groot en er zijn veel aanbieders voor veel verschillende platformen. We hebben gemerkt dat aanzienlijk veel ondernemers overwegen om reviews te kopen, vaak Google reviews, in de hoop hun online reputatie te verbeteren en ten opzichte van concurrenten sterker voor de dag te komen. Dit is begrijpelijk. Als je twee restaurants naast elkaar ziet en het ene restaurant zit vol terwijl het andere leeg is, ben je eerder geneigd om het volle restaurant te kiezen. Echter, zoals het gezegde luidt: voorkomen is beter dan genezen. Daarom wil ik je graag informeren over de risico’s en waarom het écht geen goed idee is om Google reviews te kopen.

1. Het is tegen de regels van Google (en andere platformen)

Bijna alle grote online platforms, waaronder Google, hebben strikte regels tegen het kopen van valse beoordelingen. Als je deze regels overtreedt, loop je het risico dat al je beoordelingen worden verwijderd – niet alleen de gekochte, maar ook de legitieme. Zeker als je dus al een aantal reviews hebt opgebouwd kan dit super zonde zijn, je kan ze allemaal verliezen.

2. Je bedrijfsvermelding kan in gevaar komen

Stel je voor dat je al je harde werk om een goede Google Mijn Bedrijf-vermelding op te bouwen in rook opgaat. Google kan actie ondernemen tegen bedrijven die valse beoordelingen kopen, waaronder het opschorten of zelfs verwijderen van je bedrijfsprofiel, dit is iets wat je echt niet wilt. Contact opnemen met Google hierover gaat erg stroef, in deze fase wil je echt niet komen.

3. Mensen zijn niet gek

Vertrouwen is alles. Of je nou een prachtige schoenenwinkel hebt, de lekkerste lunchroom of het beste advocatenkantoor, vertrouwen is online heel belangrijk. Mensen lezen veel online voordat ze een besluit nemen waarvoor ze kiezen. Wat als je klanten erachter komen dat je valse beoordelingen hebt gekocht? Het verlies van vertrouwen kan op de lange termijn veel schadelijker zijn dan een tijdelijk gebrek aan positieve beoordelingen. Daarnaast zijn mensen niet gek. Je ziet vaak snel of reviews gekocht zijn of niet. Zeker als je in grote aantallen koopt, zie je vaak namen waarvan je niet wist dat ze bestonden en de reviews zijn vaak slecht geschreven of heel kort.

4. Er kunnen wettelijke consequenties zijn

In sommige landen kan het kopen van valse beoordelingen je in juridische problemen brengen. Het risico van een boete of andere sancties is het gewoon niet waard. In Nederland zijn er al een aantal (grotere) bedrijven op het matje geroepen voor het genereren van valse reviews.

5. Invloed op Google-resultaten

Ondanks dat we het niet zeker weten omdat het algoritme van Google nog steeds geheim is, is uit onderzoek gebleken dat Google Mijn Bedrijf profielen met gekochte reviews die verwijderd zijn of het gehele profiel is verwijderd slechter presteren in de SERP’s (Search Engine Result Pages), oftewel de zoekresultaten en lastiger omhoog te krijgen zijn. Het lijkt er dus zeker op dat alles in verbinding met elkaar staat en dat dit wel degelijk invloed heeft. Dus zeker voor lange termijn en als je wilt investeren in SEO dan moet je zeker geen reviews kopen.

Maar wat kun je dan wel doen?

Het antwoord is simpel: focus op het leveren van een goede service of een fantastisch product en vraag tevreden klanten om een eerlijke review achter te laten. Dit kan gemakkelijk via Google Mijn Bedrijf en de daarvoor bestemde link waarmee klanten direct een review kunnen plaatsen, dit hoeft niet meer op de moeilijkere manier zoals ‘vroeger’. Dit is op korte en lange termijn veel beter voor je mooie bedrijf. Als je een website abonnement of webshop abonnement bij ons hebt zullen wij hoogstwaarschijnlijk de reviews al op de website hebben gepubliceerd. Vermelding van reviews op de website helpt namelijk bij het wekken van vertrouwen.

Plan een gratis online afspraak in!

Wil jij gratis advies van één van onze specialisten? Maak dan snel een gratis afspraak. Laat Webtify je helpen bij de volgende stap voor jouw bedrijf. Misschien heb je vragen over je huidige website of marketing(strategie), je kan het allemaal vragen in het gratis 30 minuten gesprek. Tot snel!

Kom je er toch niet uit? Wij zijn er om je te helpen!

Webtify gebruikt cookies om het iedereen naar zijn zin te maken. Meer informatie?