Featured snippets in Google

Geschreven door Frits Corvers

Ik wil het vandaag met jullie hebben over een interessant onderwerp, namelijk Featured Snippets van Google. Deze kleine stukjes informatie verschijnen bovenaan de zoekresultaten en hebben al veel verschil gemaakt in de manier waarop we online informatie zoeken. Je kan namelijk veel sneller aan het antwoord komen die je zoekt zoals het voorbeeld hieronder van één van onze klanten APS Turbo.

Geschiedenis van featured snippets

Featured snippets zijn in 2014 door Google geïntroduceerd op het platform. Ja, dat lees je goed, ze bestaan al bijna tien jaar. Het doel van Google was om zoekopdrachten sneller en efficiënter te beantwoorden, en ik moet zeggen, het werkt goed en het doel van Google is bereikt.

Wat zijn featured snippets van Google?

Stel je voor dat je iets googelt, bijvoorbeeld ‘Foutcode P0299’. In plaats van een lijst met links naar verschillende websites, zie je bovenaan de pagina een vakje met daarin direct een kort antwoord op je vraag, soms met een afbeelding erbij.

Ze zijn ontwikkeld om op te vallen en gebruikers tijd te besparen door hen direct het antwoord te geven dat ze zoeken in plaats van dat je moet klikken. Daarbij vallen ze niet alleen op door hun positie bovenaan de pagina, maar ook door hun unieke vormgeving ten opzichte van de andere resultaten.

Er zijn verschillende soorten featured snippets. Je hebt er met paragrafen, lijsten, tabellen en zelfs met video’s van YouTube. Het type dat wordt weergegeven, hangt af van je zoekopdracht.

Nu je weet wat featured snippets zijn, vraag je je misschien af hoe je ze kunt gebruiken om je online zichtbaarheid te verbeteren. Nou verassing, zoals dat bij Google vaker gaat, Google selecteert deze snippets automatisch uit de webpagina’s. Het is dus belangrijk om je content zo te optimaliseren dat deze door Google als snippet kan worden gebruikt.

Een goede manier om te optimaliseren is door je content te structureren op een manier die gemakkelijk door Google kan worden gelezen en vooral begrepen. Gebruik dus altijd koppen en tussenkoppen en geef direct en beknopt antwoord op de vraag die je in je content behandelt, heel belangrijk.

Als je meer wilt weten over dit onderwerp of andere aspecten van SEO neem contact met ons op, we helpen je graag!

Plan een gratis online afspraak in!

Wil jij gratis advies van één van onze specialisten? Maak dan snel een gratis afspraak. Laat Webtify je helpen bij de volgende stap voor jouw bedrijf. Misschien heb je vragen over je huidige website of marketing(strategie), je kan het allemaal vragen in het gratis 30 minuten gesprek. Tot snel!

Kom je er toch niet uit? Wij zijn er om je te helpen!

Webtify gebruikt cookies om het iedereen naar zijn zin te maken. Meer informatie?