Abonnementen

Websites voor

Bekijk onze klant­verhalen

Website Business

Een unieke website. Vast laag maandbedrag.

Website Business Plus

Nog beter. Nog sneller. Nog méér.

WerkenBij

Zelfde lage maandbedrag. Meer sollicitanten.

  • Automotive
  • Fitness
  • Horeca
  • Schoonheidssalons
  • Uitzendbureaus
  • Iedereen.
Abonnementen
Ontdekken
Bekijk onze klant­verhalen

Webshop Business

Ons meest voordelige Webshop abonnement.

Webshop Business Plus

Nog beter. Nog sneller. Nog méér.

Help mij kiezen!

Onze keuzehulp helpt je verder.

WooCommerce

Ontdek de functies van WooCommerce.

Betalingen ontvangen

Leer alles over beschikbare betaalmethodes.

Voorraad- en productbeheer

Leer hoe je voorraad en producten kan beheren.

Ontdek Webtify
Partners

Ons verhaal

Lees ons verhaal en waar we voor staan.

Blog

Gratis tips, uitleg en inspiratie.

Ontdek Webtify 4.0.

Onlangs lanceerden we Webtify 4.0. Lees er alles over.

Affiliates

Ontdek het affiliate programma en verdien geld.

Blog

Wat is toestemmingmodus?

Als je eigenaar bent van een website of webshop, snap je natuurlijk dat data enorm belangrijk is. Maar met de komst van strenge privacywetten zoals de AVG (paar jaar geleden), is het heel belangrijk dat je website zich aan deze wetten houdt. Maar.. je wilt natuurlijk dat dit niet ten koste gaat van je waardevolle inzichten. Hier speelt de toestemmingmodus van Google Analytics een belangrijke rol. In deze blog leg ik precies uit wat toestemmingmodus is, wat je ermee moet en kan en hoe je er mee omgaat. Let op, ik leg hierin de basis uit en speciaal voor WordPress gebruikers.

Wat is toestemmingmodus van Google?

Goed, om te beginnen wat is het nou precies? Toestemmingmodus, van Google, helpt je als websites of webshops eigenaar te navigeren door de enorme berg van moeilijke regels van dataprivacy. Deze functie maakt het mogelijk om flexibel om te gaan met cookies, afhankelijk van de toestemming die een gebruiker van je website of webshop geeft. Dit betekent dat je belangrijke data (voor bijvoorbeeld je analytics) kunt blijven verzamelen, zelfs als een gebruiker van je website of webshop ervoor kiest om niet (volledig) gevolgd te worden.

Wat zijn cookies en het beheer daarvan?

Belangrijk om te weten is de basis van cookiebeheer en gebruikerstoestemming. Cookies zijn kleine tekstbestanden die info opslaan over hoe bezoekers jouw website of webshop gebruiken. Daarnaast helpt het ook om de ervaring voor terugkerende gebruikers te personaliseren. De cookies verschillen van noodzakelijke cookies, nodig voor basisfunctionaliteiten, tot targeting cookies die helpen bij advertenties voor bijvoorbeeld Google Ads, Meta-ads of andere platformen.

Elke website en webshop moet gebruikers duidelijk maken hoe ze met cookies omgaan. Het toestemming kunnen geven voor bepaalde soorten cookies is erg belangrijk. Zorg voor een helder privacybeleid waarin je uitlegt hoe en waarom je cookies gebruikt. Geef gebruikers ook de mogelijkheid om hun toestemming aan te passen of in te trekken, dit geeft gebruikers van je website of webshop een ‘fijn’ gevoel.

Ga naar Google Site Kit -> instellingen -> Beheerders instellingen

Hoe ga je om met toestemmingmodus?

Oke.. nu komen we bij het belangrijke gedeelte, hoe je ermee om en hoe verwerk je het op je eigen website of webshop. Omdat wij gespecialiseerd zijn in WordPress websites (of webshops) kunnen wij gebruik maken van Google Site Kit. Een plug-in van Google voor WordPress gebruikers die ervoor zorgt dat je verschillende diensten van Google gemakkelijk met je website kan koppelen. Wil je meer weten over Google Site Kit, bekijk dan onze blog hierover.

Als je in Google Site Kit de toestemmingmodus hebt ingeschakeld, heb je de eerste belangrijke stap gezet. Maar nadat je deze modus hebt aangeklikt, zijn er nog een paar dingen die je zou moeten doen om alles goed te laten lopen.

Eerst en vooral, door het activeren van de toestemmingmodus in Site Kit (de plug-in), stel je Google Analytics in om data te verzamelen op een manier die afhangt van de toestemming van je gebruikers voor cookies. Dit betekent dat als gebruikers bepaalde cookies niet accepteren, Google Analytics nog steeds beperkte data zal verzamelen, wat natuurlijk fijn is voor het behouden van inzichten van je gebruikers terwijl je wel de privacy van je bezoekers respecteert.

Het is echter belangrijk om ervoor te zorgen dat je cookiebeleid en de cookiebanner op je site duidelijk uitleggen welke cookies je gebruikt en waarom. Dit zorgt voor transparantie en stelt gebruikers in staat om geïnformeerde keuzes te maken over de data die ze met je willen delen. Zorg ervoor dat je cookiebanner gemakkelijk toegankelijk is en dat gebruikers hun voorkeuren op elk moment kunnen aanpassen. Wij gebruiken zelf Cookiebot van Usercentrics voor website abonnementen en webshop abonnement indien dit nodig is. Daar zijn we overigens ook partner van omdat Cookiebot zelf de cookies verzamelt op je website, ideaal dus. Daarnaast is het tot een bepaalde hoogte gratis, altijd mooi meegenomen.

Verder, na het inschakelen van de toestemmingmodus via Site Kit, zou het een goed idee zijn om de prestaties van je website en de verzamelde data te blijven monitoren. Dit helpt je om te zien of je nog steeds de benodigde inzichten krijgt. Helemaal aan het begin maakte ik een fout, dit zorgde ervoor dat we een aantal dagen geen data binnen hebben gekregen, gewoon zonde als je dit niet goed in de gaten hebt.

Kom je er niet uit, vraag onze support om je te helpen. Ben je klant bij Webtify dan hebben we (als het goed is) dit al voor je geregeld als je dit hebt aangevraagd bij ons.

Vragen? Stel ze aanonze Webtify'ers.

Onze Webtify'ers zijn beschikbaar

Bel ons

010 307 41 33

WhatsApp

010 307 41 33

Chat

Start een chat

Afspraak inplannen

Plan een afspraak