Zoekmachine optimalisatie, een inmiddels bekend begrip als je graag wilt dat je website hoger scoort in Google. De manier waarop we naar bepaalde kennis zoeken is de laatste jaren enorm veranderd, zeker door de toegankelijkheid van AI. Denk aan OpenAI (ChatGPT) dat ervoor heeft gezorgd dat we AI op een laagdrempelige manier kunnen gebruiken.
Nu komt AI ook in de zoekmachine van Google. De Search Generative Experience. Ik probeer je gemakkelijk uit te leggen wat dit precies is en hoe je het (later) kan gebruiken. Let goed op, want dit is voorlopig nog een experiment van Google, het is dus nog niet zeker hoe het exact uitgerold zal worden. Deze blog is dan ook gebaseerd op mijn eigen ervaring.
Wat is generative AI?
Eerst even de basis: generative AI is een stukje technologie dat nieuwe content kan creëren, gebaseerd op wat het heeft geleerd van een enorme hoeveelheid data op het internet (of gevoed door gebruikers). Denk aan het schrijven van teksten, het maken van afbeeldingen of zelfs het componeren van muziek (ja het bestaat echt). Google gebruikt deze techniek nu om jouw zoekopdrachten nog slimmer te beantwoorden.
Hoe Google’s Generative Experience werkt
Stel je voor: je typt een vraag in Google, en in plaats van een lijst met links, krijg je een helder, direct antwoord, speciaal voor jou ‘geschreven’. Dat is precies wat Google’s Generative Experience doet. Het begrijpt de intentie achter je vraag en haalt informatie uit verschillende bronnen om een duidelijk, samenhangend antwoord te genereren. Handig, toch?
Waarom is dit zo handig?
Direct duidelijke antwoorden. Geen links meer doorzoeken; Google geeft je meteen het antwoord dat je nodig hebt. Ideaal voor complexe vragen waar je anders lang naar zou moeten zoeken.
Tijd besparen. Wie wil er nu niet meer tijd overhouden? Met deze nieuwe feature hoef je niet meer allerlei websites af te zoeken voor je antwoord maar creëert Google een antwoord op je vraag.
Super relevant. Generative AI snapt precies (als je vraag duidelijk en goed onderbouwt is) wat je zoekt, waardoor de antwoorden die je krijgt precies goed zijn. Zo vind je sneller wat je nodig hebt, zonder gedoe, net Webtify.
Voorbeeld van Google Generative Experience
Stel, je vraagt aan Google: “Hoe bak ik een taart?” In plaats van je alleen links te geven, schrijft Google je een compleet recept voor, met stappen en al. Wel zo makkelijk natuurlijk, scheelt je weer zoeken naar het recept voor de perfecte appeltaart. Google’s Search Generative Experience is een grote stap vooruit voor online zoeken. Het maakt het leven een stukje makkelijker door snel en precies te vertellen wat je zoekt. Op dit moment is het nog niet beschikbaar voor ‘standaard’ gebruikers. We weten dus ook niet hoe het uit het Google laboratorium komt. Als ik eerlijk ben is OpenAI een stuk verder met de slimheid van de AI. Wel belangrijk om te weten is dat ChatGTP en Bard beide andere doeleinde hebben (volgens Google). Dus wie weet heeft Google dit jaar nog een flinke inhaalslag.