Wat is Google Analytics 4 en wat kan het in 2023

Geschreven door Frits Corvers

Google Analytics 4 is een onmisbare tool voor iedereen die bezig is met zijn of haar Webtify website of webshop. Maar wat is het precies, wat kan je ermee en waarom moet je het hebben? In deze blog gaan we hier dieper op in.

Wat is Google Analytics GA4?

Google Analytics GA4, ook wel bekend als GA4, is de nieuwste versie van Google’s platform voor webanalyse. Het biedt website-eigenaren (diepgaande) inzichten in het gedrag van hun bezoekers en natuurlijk eventueel potentiële klanten. Met GA4 kun je zien waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze blijven, en nog veel meer.

De ‘oude’ UA (Universal Analytics) en de nieuwe GA4

Als je al bekend bent met Google Analytics, dan heb je waarschijnlijk gehoord van Universal Analytics (UA), de voorganger van GA4. Beide tags geven je waardevolle inzichten, er zijn veel verschillen.

UA was (was omdat UA niet meer zal worden gebruik ná 1 juli 2023) voornamelijk sessie- en paginagericht, terwijl GA4 zich richt op gebeurtenissen en gebruikers. Daarnaast biedt GA4 verbeterde cross-platform tracking. Dit betekent dat je een beter inzicht krijgt in hoe gebruikers interactie hebben met je website of webshop, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.

Tot slot heeft GA4 verbeterde rapportagefuncties. Je kunt bijvoorbeeld aangepaste rapporten maken, en er zijn nieuwe rapporten beschikbaar, zoals de levenscyclusrapporten, die je een beter inzicht geven in de reis van je klanten wat belangrijk is voor het optimaliseren van je website.

Wat Kan Je Met Google Analytics GA4?

Nu we al best wat verklapt hebben wat het verschil is met de UA en wat je eigenlijk kan met de nieuwe GA4 geven we je graag nog even een overzicht van belangrijkste functies van Google Analytics 4:

1. Inzicht in het Gedrag van Bezoekers

Met GA4 kun je zien hoe bezoekers met je website omgaan. Je kan bijvoorbeeld zien welke pagina’s ze bezoeken, hoe lang ze op elke pagina doorbrengen, en welke acties ze ondernemen.

2. Conversie Tracking

GA4 helpt je bij het bijhouden van conversies, ofwel de acties die je wilt dat bezoekers ondernemen op je site, zoals een product kopen of zich aanmelden voor je nieuwsbrief.

3. Publiekssegmentatie

Met GA4 kun je verschillende segmenten van je publiek identificeren en analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoe bezoekers uit verschillende landen of met verschillende apparaten je site gebruiken, super handig als je een internationale webshop hebt.

Google Analytics GA4 Standaard Inbegrepen bij je Webtify Abonnement

Bij Webtify begrijpen we hoe cruciaal Google Analytics GA4 is voor het succes van je website of webshop. Daarom hebben we besloten om deze krachtige tool standaard op te nemen in al onze website en webshop abonnementen.

Automatische Installatie door Webtify’ers

Je hoeft je geen zorgen te maken over de technische details van de installatie van GA4. Onze Webtify’ers zorgen ervoor dat GA4 correct wordt ingesteld op je website of webshop. Zodra je website live gaat, is GA4 klaar om waardevolle data te verzamelen. Wil je diepere informatie op je website, vraag naar de mogelijkheden bij één van onze Webtify’ers.

Plan een gratis online afspraak in!

Wil jij gratis advies van één van onze specialisten? Maak dan snel een gratis afspraak. Laat Webtify je helpen bij de volgende stap voor jouw bedrijf. Misschien heb je vragen over je huidige website of marketing(strategie), je kan het allemaal vragen in het gratis 30 minuten gesprek. Tot snel!

Kom je er toch niet uit? Wij zijn er om je te helpen!

Webtify gebruikt cookies om het iedereen naar zijn zin te maken. Meer informatie?