Google Analytics vs Google Tag Manager

Geschreven door Frits Corvers

Daar gaan we.. Google Analytics vs Google Tag Manager. Of kan je deze twee tools niet vergelijken met elkaar?

Google Analytics en Google Tag Manager zijn waarschijnlijk twee van de krachtigste en populairste (marketing)tools van Google, maar wat zijn ze precies en hoe kunnen we ze het beste gebruiken? Ik leg je graag uit wat de verschillen tussen deze twee tools zijn, waarom ze vaak met elkaar worden verward en hoe je ze samen of afzonderlijk kunt gebruiken.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een trackingtool die je op je website of mobiele app kan installeren en die gegevens over gebruikers voor je verzamelt. Deze gegevens kan je gebruiken om je bezoekers te analyseren en hierop in te kunnen spelen.

Je begint met het installeren van een trackingcode op je website of (mobiele) app. Dit kleine stukje code is een javascript code die vervolgens de gegevens meet en deze naar je Google Analytics account stuurt.

In Google Analytics wordt het verwerkt en opgeslagen. Daarna kun je in een mooi dashboard al je gegevens en data opzoeken die je waardevol vindt. Voor een uitgebreide uitleg over Google Analytics kan je onze ‘Wat is Google Analytics en wat kan je er mee?’ blog lezen.

Je kan deze gegevens analyseren, segmenteren en filteren, waardoor je goede inzichten krijgt in je website- of appgebruikers. Dit helpt je betere beslissingen te nemen over je website, applicatie en over je marketing keuzes.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager daarentegen is een tagbeheersysteem, in dit geval van Google. De gedachte achter een tagbeheersysteem is dat je de trackingcode van Google Tag Manager slechts één keer hoeft te implementeren in je website of applicatie in plaats van de trackingcode rechtstreeks op elke pagina van je website te implementeren. Een tagbeheersysteem maakt het dus vele malen makkelijker om je tags te beheren.

Vanuit Google Tag Manager is het eenvoudig om tags van Google of andere (derde) partijen toe te voegen, te verwijderen of aan te passen zonder steeds opnieuw met de code op de website aan de gang te hoeven.

Voorbeelden van mogelijke tags:

  • Google Analytics
  • Google Analytics 4
  • Google Ads (conversietag)
  • Facebook Pixel
  • Linkedin Pixel
  • Hotjar

Je kan nog veel meer tags verzinnen en implementeren, maar dat zijn er teveel om op te zoeken. Google Tag Manager heeft veel Tags ingebouwd zitten van andere partijen. Maar mocht jouw Tag er niet tussen staan, wees gerust, je kan altijd de aangepaste HTML gebruiken:

Waarom verwarren mensen vaak Google Analytics en Google Tag Manager?

Zoals je waarschijnlijk begint te merken, is er een groot verschil tussen wat Google Analytics en wat Google Tag Manager doet en kan.

Dus waar komt de verwarring eigenlijk vandaan? Allereerst zijn het allebei Google producten en zijn beide systemen gratis te gebruiken. Maar de échte verwarring zit hem in het feit dat je Google Analytics rechtstreeks op je pagina kunt implementeren of dat je deze via Google Tag Manager kunt implementeren.

Belangrijkste reden om Google Tag Manager te gebruiken

De belangrijkste reden waarom je voor Google Tag Manager zou kiezen, is als je van plan bent in de toekomst andere tags te gebruiken, zoals de Linkedin of Facebook Pixel of de Google Ads tag voor het bijhouden van conversies in jouw webshop.

Als je dit wilt of als je denkt in de toekomst dit sowieso te gaan gebruiken is het handig om Google Tag Manager vanaf het begin te gebruiken, omdat je hiermee veel tags op een georganiseerde manier aan je website of webshop kan toevoegen. Google Tag Manager is ook handig als je complexere dingen wilt tracken. Dit kan bijvoorbeeld het volgen van knoppen of scrollen zijn.

Dit kan trouwens ook via directe implementatie van Google Analytics op je website, maar om dit voor elkaar te krijgen heb je veel kennis nodig en is het een stuk complexer om dit voor elkaar te krijgen. Maar goed… het kan wel, het kost alleen veel tijd.

Dus.. in zekere zin kan je Google Analytics binnen Google Tag Manager gebruiken om je tracking op een meer geavanceerde manier en vooral gemakkelijkere manier te gebruiken.

Samenvatting

Dus dat is wat beide tools van Google zijn en hoe ze werken. Uiteindelijk is het gek dat deze twee systemen vaak door elkaar worden gehaald of dat mensen zeggen dat deze op elkaar lijken. De tools hebben allebei een totaal andere functie. Maar ik hoop dat ik eventuele verwarring rond deze tools en hoe ze gebruikt moeten worden de wereld uit heb geholpen.

Je kunt de tools dus samen gebruiken of afzonderlijk.

1. Je kunt je Google Analytics-tag rechtstreeks op je website, webshop of applicatie installeren zonder Google Tag Manager te gebruiken.

2. Je kan Google Analytics ook rechtstreeks installeren en Google Tag Manager alleen gebruiken voor andere tags, zoals de Google Ads Conversie Tag of Facebook Pixel.

Eigenlijk is Google Tag Manager gewoon de tussenpersoon tussen de implementatie op je website en de trackingtool die je nodig en waar de data naartoe gestuurd moet worden zoals bijvoorbeeld Google Analytics.

Dus, welke moet je gebruiken?

Als je alleen maar wilt weten hoeveel bezoekers je hebt en waar je bezoekers vandaan komen gebruik dan alleen de Google Analytics Tag op je website. Je hebt veel plug-ins waar je alleen je Google Analytics ID in hoeft te plakken en de plug-in doet het werk om je code functioneel te krijgen (als je WordPress gebruikt).

Wil je weten hoeveel mensen je knop indrukken of wil je meerdere tags integreren dan raad ik Google Tag Manager aan, omdat je anders een eeuwigheid bezig bent om je code netjes op orde te krijgen en je het overzicht kwijt kan raken. Met Google Tag Manager heb je alles in één overzicht en kan je Tags gemakkelijk testen op werkzaamheid.

Kom je er toch niet uit? Wij zijn er om je te helpen!

    Webtify gebruikt cookies om het iedereen naar zijn zin te maken. Meer informatie?