Gefeliciteerd, je bent gestart met je onderneming en wilt deze professioneel online brengen met een website of webshop die bezoekers trekt én behoudt! Wellicht heb je het design al helemaal in je hoofd. Helaas is alleen een sterk visueel design niet genoeg voor een effectieve website of webshop. In deze blog geef ik je 5 tips.
Doelgroep
Wie worden de bezoekers van jou website? Wat kenmerkt ze? Het bepalen van je doelgroep voor website bezoekers is nog niet zo gemakkelijk en er zijn verschillende theorieën en manieren om dit aan te pakken. Begin eens met jezelf de volgende vragen te stellen:
- Welke potentiële problemen kun je met jou dienst, informatie of product oplossen?
- Wat doen je concurrenten en hoe kun je je onderscheiden?
Met jouw antwoorden weet je in ieder geval hoe je je onderscheid van je concurrenten en wat de unieke koop/aanvraag redenen zijn van je product of dienst voor potentiële bezoekers. Je hebt zo een startpunt waaruit je kunt gaan nadenken over de structuur van je website en over wat je van je bezoekers verwacht.
Structuur
Denk altijd na over de indeling van je website. Wat komt er in de menubalk? Hoeveel pagina’s wil je? Hoe navigeren bezoekers door jouw content heen? Het kan makkelijk zijn om voor jezelf een sitemap te maken. Zo maak je de indeling voor jezelf visueel. Een goede opbouw van je website heeft niet alleen een positief effect op bezoekers, maar ook op je positionering in Google.
Denk vooral ook na over de structuur op je homepagina. Overal geldt een Pyramide structuur; je begint met het belangrijkste. Standaard werkt: zet in je header een kernzin die je schrijft aan de hand van de eerder beantwoordden vragen van ‘doelgroep’ en kies een sterke ‘call-to-action’.
Call to action
Een call-to-action is een vraag aan de bezoeker actie te ondernemen op je website of webshop. Zorg dat je een ‘call-to-action’ hebt op elke pagina en zeker op je homepagina. Zo weet de bezoeker direct wat er van hem of haar verwacht wordt. Wil je dat de bezoeker contact opneemt? Zich ergens voor inschrijft? Verder leest? Koopt? Zet het in een pakkende call-to-action; hoe specifieker hoe beter!
Zoekwoorden en signaalwoorden
Onderzoek vast waar jouw doelgroep veel naar zoekt en schrijf je teksten hier omheen. Je zult denken; zoekwoorden, teksten? Dat gaat toch over content, niet over webdesign? Niet helemaal waar! Bedenk je dat door te weten waarover je gaat schrijven je ook weet wat voor soort pagina je wilt hebben. Als je dit weet kun je hier een effectief design omheen bouwen.
Moet ik dan veel tekst op mijn website zetten?
Nee en ja. Teksten zijn belangrijk voor Google en zorgen voor meer bezoekers. Bezoekers zelf scannen je website eerder dan dat ze echt lezen. Gebruik daarom, vooral op je homepagina, juist korte teksten, signaalwoorden en zinnen in bijvoorbeeld koppen, sub-koppen en bullet-points, om de gewenste informatie toch over te brengen. Je kunt langere teksten inzetten als bezoekers zelf doorklikken of op aparte landingspagina’s.
Visuele content
Natuurlijk is het belangrijk dat bezoekers direct geprikkeld worden met een mooi design en daarin zijn foto’s, video’s, animaties of illustraties belangrijk. Zorg dat je visuele content past bij je jouw doelgroep. Foto’s doen het altijd goed op websites, mits het ‘echte’ foto’s zijn. Stock foto’s worden vaak herkend door bezoekers en hebben een averechts effect. Je kunt ook visuele signalen gebruiken om de ‘ogen te leiden’ van je bezoekers, naar de content die voor jou belangrijk is. In het voorbeeld hieronder zie je hoeveel effect oogrichting heeft.
Zorg ervoor dat je je pagina’s witruimte hebben, zodat je de visuele content er uit kan springen en je de bezoeker goed door je content kan leiden.
Hopelijk helpt dit je op weg naar een effectief webdesign. Bij Webtify maken we het je graag makkelijk. We voeren altijd een persoonlijk gesprek met je waarin we (zoals bovenstaande), uit expertise en ervaring ontstane requirements inzetten om je professioneel en effectief online te brengen.